ԱՄՆ-ի հատուկ դեսպանորդ Սթիվ ՈՒիտկոֆը թույլատրելի է համարել Աբրահամի համաձայնագրերի ընդլայնումը, նշելով, որ Հայաստանն ու Ադրբեջանը կարող են միանալ դրանց ապագայում։ «Մենք կարծում ենք, որ շատ, շատ մոտ ենք այդ երկրներում հակամարտությունների վերջնական լուծմանը։ Ես կարծում եմ, որ երկուսն էլ կարող են ցանկանալ միանալ Աբրահամի համաձայնագրերին»,- ասել է Ուիտկոֆը։ ԱՄՆ-ի հատուկ ներկայացուցչի խոսքով՝ սա շատ կարևոր նախաձեռնություն է երկրի նախագահ Դոնալդ Թրամփի համար, և նա հավատում է դրան։               
 

Ո՞վ է ԼՂՀ-ն դուրս մղել բանակցություններին ուղղակի մասնակցելուց

Ո՞վ է ԼՂՀ-ն դուրս մղել բանակցություններին ուղղակի մասնակցելուց
05.06.2018 | 02:45

(Նախորդ մասը)

Արցախ-ԼՂՀ-ի հարցով ներերևանյան բանավեճում ո՞վ և ինչու՞մ է ճիշտ: Մի նյութի շրջանակում հազիվ թե հնարավոր է ընդգրկել 1992-97 թթ. բանակցությունների բոլոր նրբությունները, երբ, ըստ էության, դրվում էին ԵԱՀԿ ՄԽ-ի շրջանակում բանակցությունների այսօրվա ձևաչափի հիմքերը: Մասնավորապես, հարկավոր է հրապարակավ ցույց տալ, թե ինչու 1993-ին Տեր-Պետրոսյանն ու ՀՀՇ-ի իշխանությունը համերաշխվել էին Քելբաջարը հանձնելու Արևմուտքի և ՌԴ «կոզիրևյան» ԱԳՆ-ի պահանջներին, և ինչպես դրան արձագանքեց ԼՂՀ-ի պաշտպանության պետկոմիտեն: Օրինակ, ինչու Տեր-Պետրոսյանի գլխավոր խորհրդատուն՝ Ժիրայր Լիպարիտյանը, այն ժամանակ փաստորեն փախավ Ստեփանակերտից՝ հաջողության չհասնելով հորդորներում: Եվ ինչու նա շտապ հեռացավ Հայաստանից, երբ Քոչարյանը 1997-ի ամռանը եկավ Երևան ու նշանակվեց վարչապետ: Փաստը մնում է փաստ. նույնիսկ ՄԱԿ-ի Անվտանգության խորհրդի մակարդակով 1993-94 թթ. աշխարհը ճշգրիտ գիտեր, որ հակամարտությունում առկա է երրորդ ինքնուրույն կողմ. ՄԱԿ-ի ԳԱ-ի 853-րդ բանաձևը, որը պահանջում էր «Ղարաբաղի լեռնային մասի տեղական հայկական կազմավորումների» դուրսբերում, վկայում է, որ համաշխարհային հանրությունն ընդունում էր Արցախ-ԼՂՀ-ի պաշտպանության ինքնուրույն բանակի առկայությունն ու ակտիվ գործունեությունը: Այնպես որ, այստեղ գլխավորն այն չէ, թե Բուդապեշտի կամ Պրահայի փաստաթղթերը համակարգող կողմերի քանակը 2, թե 3 էին ընդունում: Դա արդեն երկրորդական է, եթե ՄԱԿ-ի ԱԽ-ի 1993 թ. բանաձևում հստակորեն նշվում է երրորդ կողմը՝ «Ղարաբաղի լեռնային մասի տեղական (անգլերեն «local» բառն իհարկե ունի և այլ թարգմանություններ) հայկական կազմավորումներ»:


Ինչպես հետևում է բանավեճից, հարցն ավելի շատ վերաբերում է այն պատճառներին, որոնց առնչությամբ 1997-ի վերջին բուռն վեճեր եղան մի կողմից՝ Տեր-Պետրոսյանի և ՀՀՇ-ի այլ պարագլուխների, մյուս կողմից՝ Ռոբերտ Քոչարյանի, Սերժ Սարգսյանի և Հայաստանի այն ժամանակվա պաշտպանության նախարար Վազգեն Սարգսյանի միջև: Բանն այն է, որ 1996-ի երկրորդ կեսից աճեց ԱՄՆ-ի և Մեծ Բրիտանիայի միջամտությունը ԵԱՀԿ-ի գլխավոր գրասենյակի «խորքերի» տրամադրություններին: Իրավիճակը սրվեց, երբ 1996 թ. դեկտեմբերին Հեյդար Ալիևը Բաքվում ստորագրեց կասպիական նավթի և գազի մասին հայտնի «Դարի գործարքը», որում տոն տվողները բացառապես բրիտանացիներն էին: Ավելի ուշ, երբ նորվեգական «Ստատ օյլ» ընկերության փոխարեն «Դարի գործարքում» հայտնվեց ամերիկյան «Ամոկո» ընկերությունը, և կազմավորվեց «Բրիթիշ փեթրոլեում»-«Ամոկո» միավորումը, իսկ ռուսական «Լուկօյլը» դուրս մղվեց «Դարի գործարքից», Արցախի հարցով «շահագրգիռ կողմերի» դիրքերի դասավորությունը դարձավ գրեթե վերջնական: Եվ պատահական չէ, որ ԵԱՀԿ-ի 1996 թ. դեկտեմբերի լիսաբոնյան գագաթնաժողովն ամենահակահայկականն էր և ստիպեց, որ Հայաստանը վետո դնի իրեն պարտադրվող եզրափակիչ փաստաթղթի վրա: Վետոն վերաբերում էր ԱՄՆ-ի առաջարկած և Արևմուտքի պաշտպանած երեք կետերին.
1. ԼՂՀ-ի պաշտպանության բանակը դուրս է բերվում նախկին ԼՂԻՄ-ի վարչական սահմաններից դուրս գտնվող բոլոր տարածքներից,
2. իրենց նախկին բնակավայրերը, այդ թվում՝ ԼՂՀ-ի ներսում, պետք է վերադառնան բոլոր ադրբեջանցի փախստականները, առանց հայ փախստականների համաչափ վերադարձի, նույնիսկ նախկին ԼՂԻՄ-ի սահմաններում,
3. վերոնշյալ երկու պահանջի կատարումից հետո հակամարտ կողմերը, ՄԽ-ի մասնակցությամբ, սկսում են բախման դադարեցման և ԼՂՀ-ի՝ միայն Ադրբեջանի կազմում «ամենալայն ինքնավարության» շրջանակում ապագա կարգավիճակի վերաբերյալ բանակցությունները:


Այդ ամբողջ ցնդաբանությունը կոչվում էր կարգավորման «փուլային» պլան: Կարծում եմ, հիմա հասկանալի է, թե ինչու Հայաստանի ներկայացուցիչները 1996 թ. դեկտեմբերին վետո դրեցին ԱՄՆ-ի և Մեծ Բրիտանիայի թելադրած, ըստ էության, Արցախի հանձնման պլանի վրա: Եվ ինչպես հայտնի է, իր ուզածին (այսինքն՝ Հայաստանի ստորագրությանը) չհասնելով, Արևմուտքը փորձեց այդ հակահայկական դրույթներն ամրագրել ինքնակամ՝ ԵԱՀԿ-ի գործող նախագահ, շվեյցարացի Ֆլավիո Կոտտիի շուրթերով, որն այդ հակահայկական երեք զազրելի կետերը կարդաց իր եզրափակիչ խոսքում: Այդ պահից էլ Հայաստանում և ԼՂՀ-ում սկսեցին ծավալվել ներքին բուռն քննարկումներ և վեճեր, քանի որ ԼՂՀ-ի ղեկավարությունը հանդես եկավ հակաառաջարկով, որը կոչվում էր կարգավորման «փաթեթային» պլան: Նրա էությունն այս էր. պատերազմի հետևանքներն Արցախի պետական-քաղաքական կարգավիճակի վերաբերյալ առանցքային չլուծված հարցի արդյունքն են, որի լուծումը Ադրբեջանի կազմում անհնար է: Այդ պատճառով էլ սկզբում՝ բանակցություններ կարգավիճակի վերաբերյալ, մնացածը՝ հետո: Բայց Լիսաբոնի գագաթնաժողովից հետո ԱՄՆ-ը սկսեց զանգվածաբար մշակել եվրոպական երկրների ղեկավարներին, իսկ Այսրկովկաս իր գործակալների «մաքոքային» այցերի ընթացքում՝ նաև Հայաստանի, ԼՂՀ-ի և Ադրբեջանի ղեկավարներին: Այդ ճնշման արդյունքը եղավ ԵԱՀԿ ՄԽ համանախագահության ձևաչափի վերանայումը, և արդեն 1997 թ. հունվարի վերջից, հակամարտ կողմերի համաձայնությամբ, ԱՄՆ-ը մտավ այդ համանախագահության կազմ, չնայած մինչև 1996 թ. վերջը համանախագահները երկուսն էին՝ Ռուսաստանի և ԵԱՏՄ-ի անդամ երկրներից որևէ մեկի ներկայացուցիչները: Այդ պահին երկրորդ համանախագահը Ֆրանսիայի ներկայացուցիչն էր: Այդպես էլ ձևավորվեց համանախագահների այժմյան եռյակը՝ ՌԴ, Ֆրանսիա, ԱՄՆ: Եվ հենց 1996-ի վերջին քառորդից-1997-ի սկզբից Ստեփանակերտը, կարծես, սկսում են մեկուսացնել ուղղակի բանակցություններից և խորհրդակցություններից:


Հայաստանի երկրորդ նախագահ Ռ. Քոչարյանի գրասենյակի 2018 թ. մայիսի 14-ի հայտարարությունը շատ կոշտ կերպով այդ մասին հիշեցնում է և՛ Տեր-Պետրոսյանին, և՛ Կազիմիրովին և՛, հեռակա կարգով, նույնիսկ Փաշինյանին. «Այսօր նախկին նախագահ Լևոն Տեր-Պետրոսյանը հերթական անգամ ելույթ ունեցավ իրականությանը չհամապատասխանող հայտարարությամբ, որում երկրորդ նախագահին մեղադրեց ղարաբաղյան հակամարտության խաղաղ կարգավորման բանակցությունների ձևաչափից Արցախի դուրսբերման մեջ: Երկրորդ նախագահի գրասենյակի ղեկավար Վիկտոր Սողոմոնյանը բազմիցս անդրադարձել է այդ հարցին և փաստերով ապացուցել, որ հենց Լևոն Տեր-Պետրոսյանը և նրա քաղաքական թիմն են մեղավոր, որ Արցախը դուրս մնաց բանակցային գործընթացից: Պատմական փաստերը վկայում են, որ ԼՂՀ-ի ներկայացուցիչները դադարել են բանակցություններին մասնակցելուց Ռոբերտ Քոչարյանի՝ նախագահ ընտրվելուց առնվազն մեկ տարի առաջ: Իսկ Հայաստանի և Ադրբեջանի նախագահների հանդիպումները և բանակցությունները պարբերաբար կայանում էին 1990-ից՝ Մինսկի գործընթացին զուգահեռ: Լևոն Տեր-Պետրոսյանը բանակցել է և՛ Այազ Մութալիբովի, և՛ Աբուլֆազ Էլչիբեյի, և՛ Հեյդար Ալիևի հետ: Ավելին, միևնույն ժամանակ բուռն հանդիպումներ էին կայանում երկու նախագահների ներկայացուցիչների՝ Ժիրայր Լիպարիտյանի և Վաֆա Գուլուզադեի միջև (1995-96 թթ. կայացել է նման 11 հանդիպում)»:

Որպես ապացույց գրասենյակը մեջբերում է Լոնդոնի «Անդրկովկասի հեռանկարները» կոնֆերանսում Լիպարիտյանի ելույթը, որը հրատարակվել է «Հայք» թերթի 1997 թ. հունվարի 27-ի համարում («Հայքը» Տեր-Պետրոսյանի գլխավորած ՀՀՇ-ի պաշտոնաթերթն էր). «Հայաստանն Ադրբեջանի հետ այլևս բանակցություններ չի վարի առանց Ղարաբաղի մասնակցության»: Լիպարիտյանը նաև հաղորդել է, որ Հայաստանն այդ որոշումն ընդունել է այն պատճառով, որ, ինչպես ցույց է տվել ԵԱՀԿ Լիսաբոնի գագաթնաժողովը, Ադրբեջանը փորձում է երկկողմ հանդիպումներն օգտագործել բանակցային գործընթացից Ղարաբաղը դուրս մղելու համար: Ըստ նրա, Հայաստանը ժամանակին ընդառաջ է գնացել և երկկողմ բանակցություններ վարելու մասին Ադրբեջանի առաջարկն ընդունել գործընթացը հեշտացնելու համար: «Տեր-Պետրոսյանի ցինիզմը տառացիորեն չափն անցնում է. նա երկրորդ նախագահին կրկին մեղադրում է այն բանում, որի մեղավորն ինքն է»,- ասվում է Ռ. Քոչարյանի գրասենյակի հայտարարության մեջ:


ՈՒստի զարմանալի չէր, որ Տեր-Պետրոսյանի խրատներին և ստահոդ մեղադրանքներին (փաստորեն՝ ի պաշտպանություն վարչապետ Փաշինյանի) Ռ. Քոչարյանի գրասենյակից առաջ արձագանքեց պաշտպանության նախկին նախարար Վիգեն Սարգսյանը՝ հենց մայիսի 14-ին հիշեցնելով. «Ղարաբաղյան հարցի նկատմամբ առաջին նախագահ Տեր-Պետրոսյանի մոտեցումները հայտնի են բոլորին, և հենց նրանք դարձան պետության ղեկավարի պաշտոնից նրա հրաժարականի, ինչպես նաև 2017 թ. խորհրդարանական ընտրություններում նրա գլխավորած ՀԱԿ կուսակցության լրիվ ձախողման պատճառը»: Վիգեն Սարգսյանը հույս հայտնեց, որ Փաշինյանը համամիտ չէ հակամարտության վերաբերյալ ՀՀՇ-ՀԱԿ-ի մոտեցումներին: Այստեղ կամա-ակամա հարկ է հիշեցնել երկու փաստ: Առաջին. Տեր-Պետրոսյանի աշխատակազմում շատ բարձր ու պատասխանատու պաշտոն զբաղեցնող նույն Լիպարիտյանը շարունակում էր մնալ ԱՄՆ-ի քաղաքացի: Երկրորդ. 1997 թ. վերջին առաջին նախագահը հրապարակեց «Պատերա՞զմ, թե՞ խաղաղություն» հոդվածը, որում բացահայտորեն քարոզում էր կապիտուլյացիա և կարգավորման «փուլային» պլանին համաձայնություն՝ Արցախն Ադրբեջանի կազմում թողնելով: Հենց այդ մոտեցումների, ըստ էության, դավաճանության մասին էր հիշեցնում Վ. Սարգսյանը, ինչի մասին թափանցիկ ակնարկ կար նաև Ռ. Քոչարյանի գրասենյակի հայտարարության մեջ: Եվ հենց այդ հոդվածից հետո, իսկ ավելի ստույգ՝ «Առավոտ» թերթում Տեր-Պետրոսյանի հասցեին այս նյութի հեղինակի դիմում-պատասխանի հրապարակումից հետ, 1998 թ. հունվարին կայացավ Հայաստանի պաշտպանության նախարար Վազգեն Սարգսյանի հիշարժան մամլո ասուլիսը, որին հետևեց Տեր-Պետրոսյանի «կամավոր-պարտադրված» հրաժարականը և այլն:
Քանի դեռ լռում է Սերժ Սարգսյանը, քանի դեռ լռում են Ռուսաստանի և ԱՄՆ-ի իշխանությունները, սպասելի է, որ նշված հարցերի շուրջ վեճերը Երևանում չեն դադարի: Սակայն խաղաղ բանակցությունների ընթացքի և ցայսօր բանակցային գործընթացի վիճակի մասին հավաստի տեղեկացվածները, նախկին պաշտոնատար անձինք ակնհայտորեն ավելի զգույշ են լինելու, որ հանկարծ ինչ-որ «ավելորդ բան» չասեն: Իսկ ահա Հայաստանի և Արցախի հանրությունը պարտավոր չէ զգույշ և դիվանագետ լինելու. Տեր-Պետրոսյանի, նաև վարչապետ Փաշինյանի երեսին հարց տալու ժամանակն է. դուք ու՞մ կողմից եք խաղում, պարոնայք: Մի այլ հարց պետք է տալ Սերժ Սարգսյանին և ՀՀԿ-ին. ինչու՞ դուք այդպես էլ «ժամանակ չգտաք» Հայաստանի և Արցախի ռազմական փոխօգնության մասին այն փաստաթղթի օրինականացումն իրականացնելու համար, որը ձեզ «ժառանգություն էր թողել» Ռոբերտ Քոչարյանը:

Սերգեյ ՇԱՔԱՐՅԱՆՑ

Դիտվել է՝ 5912

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ